۱۳۸۸ تیر ۴, پنجشنبه

لاریجانی تهدید به استیضاح می‌شود

اعتماد ملی– فرزانه آئینی: موضع مقتدرانه علی لاریجانی در مقام رئیس مجلس در برابر موج تخریب‌ها ،تلاش حامیان احمدی‌نژاد برای مطیع كردن وی را وارد فاز جدیدی كرد. اعضای فراكسیون انقلاب (حامیان احمدی‌نژاد در مجلس) با مطرح كردن پروژه استیضاح هیات رئیسه درصدد تخریب بیش از پیش علی لاریجانی به خاطر حمایت‌های تلویحی‌اش از موسوی برآمدند.

اولتیماتوم به لاریجانی در دیداری خصوصی

به همین منظور سران فراكسیون انقلاب همچون روح‌الله حسینیان، مرتضی آقا تهرانی و حمیدرسایی در نظر دارند بعدازظهر سه شنبه آتی در دیداری خصوصی با رئیس مجلس با برشمردن نقدهایشان از ریاست مجلس به وی برای تصحیح نحوه سكانداری بهارستان اولتیماتوم دهند. نحوه موضعگیری لاریجانی در حمایت از اعتراضات معترضان به نتیجه انتخابات و زیرسوال بردن آرای احمدی‌نژاد در انتخابات با انتقاد به شورای نگهبان به خاطر جانبداری از احمدی‌نژاد دو محور اصلی نقدهای این جریان به ریاست مجلس است. به همین منظور بنا به گفته یكی از اعضای این فراكسیون، در این‌جلسه به لاریجانی گفته خواهد شد در صورتی كه با پایان دادن به فعالیت كمیته ویژه‌اش برای پیگیری حوادث اخیر نحوه موضعگیری‌هایش را رسما تغییر ندهد طرح استیضاح هیات‌رئیسه را برای بركناری وی به جریان خواهند انداخت . قابل ذكر است كه براساس ماده 25 آیین‌نامه داخلی مجلس هرگاه نمایندگان به كیفیت اداره جلسات مجلس و نحوه ایفای وظایف رئیس یا سایر اعضای آن معترض بودند می‌توانندطی تقاضای كتبی با امضای حداقل 25نفر این درخواست را به كمیسیون ویژه آن ارائه و بركناری فرد یا افراد مذكور را بررسی و ظرف 10 روز در جلسه‌ای به رای نمایندگان بگذارند.

انگیزه قوی حامیان احمدی‌نژاد برای تخریب لاریجانی

آنچه سبب شده است تا حامیان احمدی‌نژاد در تخریب و بركناری لاریجانی از ریاست وی بر مجلس جدیت ویژه‌ای به خرج دهند. لبریز شدن كاسه صبر آنها به واسطه انتقادهای لاریجانی در مقام رئیس مجلس به اقدامات احمدی‌نژاد در مقام رئیس دولت نهم است كه در زمان بودجه‌نویسی و حذف هدفمند كردن یارانه استارت خورد و با نامه‌نگاری وی با احمدی‌نژاد تشدید شد و در نهایت با تلاش‌های لاریجانی به عنوان رئیس فراكسیون اكثریت برای ممانعت از صدور بیانیه‌ای در حمایت از كاندیداتوری احمدی‌نژاد به اوج خود رسید . به همین منظور موضعگیری‌های دو پهلوی رئیس مجلس در خصوص وقایع اخیر سبب شده است طاقت آنها طاق شود و پروژه تخریب لاریجانی را كلید بزنند كه این پروژه نیز با بی‌توجهی لاریجانی وارد فاز جدید و البته پرخطری شده است. عامل دیگری كه باعث انگیزه دادن به حامیان احمدی‌نژاد برای تشدید فشارهای سیاسی بر لاریجانی می‌شود اتصال و ارتباط آنها با احمدی‌نژاد و در نتیجه قدرتی فراتر از لابی‌های درون مجلسی است ضمن اینكه این بار پروژه تخریب لاریجانی نیز فقط محدود به مجلس نمی‌شود بلكه طرح برنامه‌ریزی شده و هدفمندی است كه از حامیان احمدی‌نژاد در خارج از مجلس شروع و از رسانه‌های تحت اختیار حامیان افراطی دولت سر بلند كرده است. مصداق این امر در گزارش‌های مكرر خبرگزاری رسمی‌دولت و روزنامه حامی‌احمدی‌نژاد به مدیر مسوولی مهرداد بذرپاش است. موضع قدرتمندانه لاریجانی با پروژه تخریب

آنچه كه سبب شده است حامیان احمدی‌نژاد برای مقابله با ایستادگی رئیس مجلس در مقابل خواسته آنها پروژه تخریب لاریجانی را در قالب طرح استیضاح برای مطرح كردن بی‌كفایتی نماینده قم برای عهده‌داری سكانداری بهارستان مطرح كنند، موضع قدرتمندانه رئیس مجلس در قبال تلاش این جریان برای استفاده از تریبون بهارستان است . به همین منظور در حالی كه در جلسه علنی دیروز مجلس ستار هدایت‌خواه از حامیان احمدی‌نژاد در مجلس قصد داشت در قالب تذكر آیین‌نامه‌ای نحوه موضعگیری لاریجانی در خصوص ناآرامی‌های اخیر كشور را زیر سوال ببرد، رئیس مجلس بی‌تفاوت به اصرار وی برای بیان تذكر سیاسی‌اش مانع از ادامه سخنان وی شد. این در حالی بود كه نماینده بویراحمد و دنا مدام با استناد به ماده 11 بند 23 آئین‌نامه داخلی مجلس مدام بر حفظ اقتدار و جایگاه مجلس از سوی ریاست آن تاكید می‌كرد. این در حالی بود كه لاریجانی به محض مطلع شدن از محتوای تذكر وی مقتدرانه مانع از ادامه سخنان وی شد.

كوچك‌زاده: كمیته ویژه به درد خود لاریجانی می‌خورد

از سوی دیگر نیز قابل هضم نبودن موضعگیری‌های علی لاریجانی برای جریان حامی احمدی‌نژاد سبب شده است تا فراكسیون انقلاب بی‌پروا عملكرد شخص لاریجانی را در راس كمیته ویژه مجلس مورد حمله قرار دهد تا شاید مانع از اعلام نظر رسمی‌مجلس در هواداری از كاندیداهای اصلاح‌طلب و حامیانشان شود. در همین راستا مهدی کوچک‌زاده ،نماینده تهران در انتقاد به موضعگیری‌های لاریجانی گفت: سخنان و مواضع لاریجانی قطعا نظرات شخصی خودش است و نمی‌تواند به عنوان نظر مجلس این سخنان را بیان کند. عضو فراکسیون انقلاب در خصوص اعلام مواضع لاریجانی از حوادث اخیر ادامه داد: مسیر قانونی برای تحقیق در مساله و شکل‌گیری کمیته تحقیق طی نشده و البته نتایج این کمیته هم به درد خود لاریجانی می‌خورد. وی خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنم مواضعی که لاریجانی در خصوص مسائل اخیر بیان می‌کند مواضع شخصی خودش است و ربطی به کلیت مجلس ندارد.

كوثری: مواضع لاریجانی مورد رضای نمایندگان نیست

در ادامه اظهارات كوچك‌زاده اسماعیل کوثری، عضو فراكسیون حامیان احمدی‌نژاد نیز در ارزیابی مواضع علی لاریجانی رئیس مجلس درباره ناآرامی‌های اخیر گفت: دراین رابطه فقط یک جمله می‌توانم بیان کنم مبنی بر اینکه سخنان لاریجانی آنچنان که مورد رضای نمایندگان باید باشد، نیست. آنچه سبب شده است تا حامیان احمدی‌نژاد با توسل به پروژه تخریب رئیس مجلس و زیر سوال بردن اعضای این فراكسیون خواهان پایان بخشیدن به فعالیت‌های كمیته ویژه شوند چارچوب فعالیت‌های این كمیته است هرچند كه بنا به دستور لاریجانی این كمیته برای ریشه‌یابی عوامل اغتشاشات اخیر به ویژه حوادث كوی دانشگاه و مجتمع سبحان فعال شد اما دیدار‌های اعضای این كمیته با كاندیداها و مقامات كشور كه مستقیم یا غیرمستقیم با انتخابات در ارتباط بودند و به طور كلی تحقیق و تفحص از انتخابات و میزان سلامت انتخابات حامیان احمدی‌نژاد را هراسان كرده است

تاریخ انتشار: ٤ تير ١٣٨٨

 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر