۱۳۸۸ تیر ۲, سه‌شنبه

خبر مستند عصر ۸۸/۴/۲

۱- اعتصاب یکی از روش‌های پیشنهادی معترضان در برابر سرکوب صورت گرفته از سوی دولت ا.ن.  و علی خامنه‌ای بود. اولین نمونه اعتصابات در کردستان آغاز شد.

۲- در پی بروز نا آرامی های اخیر در ایران، دولت های ایتالیا و بریتانیا از اتباع خود خواسته اند از سفرهای غیر ضروری به ایران خودداری کنند. این در حالیست که وزارت خارجه بریتانیا وابستگان کارکنان سفارتخانه این کشور در ایران را فرا خوانده است. دولت انگلیس در واکنش به اخراج دو دیپلمات انگلیسی از تهران، دو دیپلمات ایران را از انگلیس اخراج کرد.

۳- الگوی زخمها حاکی از این بود که مردم به رگبار بسته شده اند زیرا بسیاری از مجروحین دو یا چند گلوله خورده بودند و محل اصابت گلوله ها نیز بسیار نزدیک به هم بود،نا به گفته مجروحین تیر اندازی به طور ناگهانی و زمانی آغاز شد که سیل جمعیت در حال عبور از کنار یک پایگاه بسیج در شمال میدان آزادی (اول بزرگراه محمد علی جناح) بود. به گفته مجروحان یک اتومبیل در مقابل درب آن پایگاه به شکلی پارک شده بود که کسی نتواند با شکستن در وارد آن شود و این امر نشانه برنامه ریزی قبلی برای تیر اندازی می باشد. . به گفته شاهدان حدود 4 نفر بسیجی از پشت بام این مرکز به طور ناگهانی اقدام به تیراندازی نمودند به نحوی که حتی کسانی که قصد نجات زخمی ها را داشتند خود نیز مورد اصابت قرار می گرفتند. یکی از مجروحین می گوید در حالی که پشت یک اتومبیل پناه گرفته بودم زخمی شدم.

۴- روزنامهٔ گاردین: مجتبی خامنه ای، پسرخامنه ای یکی از عناصراصلی کودتاو برخوردهای اخیر وبازداشت هاست وی ازحامیان اصلی احمدی نژاد است.

۵- بعضی از منابع می گویند عیسی سحرخیز بازداشت نشده پس ازهجوم نیروهای امنیتی به منزل این روزنامه نگارخبربازداشت وی منتشر شداما نیروهای امنیتی موفق به بازداشت او نشدند.

۶- محتشمی پور : هرگونه اعتراف از سوی فعالان سیاسی بازداشت شده براساس اصل 38 قانون اساسی فاقد وجاهت قانونی است.

۷- کروبی: حامیان دولت احمدی نژاد، مروج اسلام متحجر و طالبانی اند.

۸- سخنرانی خامنه ای در نماز جمعه‌ی روز ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ واکنش و انتقاد جمعی از برجسته‌ترین متفکران دنیا را به دنبال داشت.

پیتر هالورد Peter Hallward، فیلسوف مشهور و استاد دانشگاه میدل اسکس لندن، و آلبرتو توسکانا Alberto Toscano، جامعه‌شناس و استاد کالج گلد اسمیتس، در نامه‌ی سرگشاده‌ای به تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۰۹ به سخنرانی خامنه‌ای با دیدی انتقادی برخورد کرده‌اند. خامنه‌ای در سخنرانی نماز جمعه به تظاهرکنندگان به خاطر "اعمال غیر قانونی" آنها هشدار داده و آنان را مسئول خشونت‌های آتی دانسته بود.

این نامه‌ی سرگشاده را از جمله ژاک رانسیر، فیلسوف فرانسوی، جورجو آگامبن فیلسوف ایتالیائی و استاد دانشگاه در ونیز، اسلاوی ژیژک، النکا زوپانچیچ و اتین بالیبا، امضا کرده‌اند.امضا‌کنندگان این نامه تائید می‌کنند که استدلال‌های  خامنه‌ای برای آنها و کلا علاقمندان به سیاست کنش جمعی، ناآشنا نیست «چرا که بر منطقی متکی است که اولیای امور با اتکاء بدان از فرانسه‌ی ۱۷۸۹ گرفته تا خود ایران ۱۹۷۹ به مخالفت با عظیم‌ترین جنبش‌های مردمی عصر جدید برخاسته‌اند». در بیانیه‌ی این اندیشمندان همچنین آمده است: «شکل‌گیری این جنبش‌ها بدین واسطه بود که اصل را بر این می‌گذاشتند که حاکمیت متعلق به خود مردم است نه دولت یا نمایندگان‌اش».

۹- بعد از ظهر روز يكشنبه سي و يكم خرداد ماموران اطلاعاتي به خانه آقاي ابراهيم خوش سيرت از مبارزان قبل و بعد از انقلاب و فعالان ملي – مذهبي در لاهيجان مراجعه كرده و پس از يك ساعت و نيم جستجوي منزل، وي و پسرش ياسر خوش سيرت را همراه خود مي برند.

۱۰- بسیاری از سربازان وظیفه و سپاهیان یا سلاحهای خود را تحویل داده اند و یا از محل خدمت خود فرار کرده اند و حاضر به مقابله با مردم نشده اند

۱۱- شیرین عبادی خواستار تحریم سیاسی ایران از سوی جهان شد.شیرین عبادی اعلام کرد تحریم اقتصادی به مردم صدمه میزند و باید کشورهای جهان تحریم سیاسی را مد نظر قرار دهند.

۱۲- مقامات امنيتی ايران خبرنگار روزنامه آمريکايی واشينگتن تايمز را دستگير کرده اند. يکی از دوستان اين خبرنگار به رويترز گفت که وی انتخابات ايران را پوشش خبری داده و از سوی مقامات امنيتی ايران متهم به «فعاليت های غير قانونی» شده است.

۱۳- با وجود همه اعتراضات به نقل از برخی هیات رئیسه مجلس گزارش شده است که مراسم تحلیف احمدی نژاد ( ا.ن.) به عنوان رئیس جمهوری در  مرداد برگزار می شود.

۱۴- مریم ذوالفقار، خبرنگار سایت گفتگوی تمدن ها و خبرنگار ایرنا بازداشت شد.

۱۵- روزنامه " اخبار الخليج " در کشور بحرين به دلیل توهین به ا.ن. و خامنه ای توقیف شد.

۱۶- اوباما: ایمان ، فرهنگ ، سنت و اقتدار ملی ایرانیان برای ما قابل احترام است.

۱۷- شمار زیادی از دانشگاهیان از کشورهای مختلف جهان نظیر ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، لهستان، اسلونی و هلند با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن حمایت از تظاهرکنندگان ایرانی از دولت ایران خواستند، از دست زدن به هرگونه واکنشی که مردم ایران را به متمایل به دخالت خارجی نماید پرهیز کند.

۱۸- اميدوار رضايی، نماينده مجلس، روز سه شنبه گفته است که شورای نگهبان اطلاعات آماری لازم درباره انتخابات رياست جمهوری را در اختيار محسن رضايی قرار نداده است.

۱۹- ایرانیان مقیم دبی بر شنهای خلیج فارس شمع روشن کردند و یاد ندا را گرامی داشتند.

۲۰- جان مک کین سناتور جمهوریخواه می گوید اوباما باید لحن شفاف ریگان برای پایان یافتن جنگ سرد را در مورد ایران به کار برد.

۲۱- فرانسه سفیر جمهوری اسلامی در پاریس را برای دومین بار طی هشت روز گذشته احضار کرد.

فرزند ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر